De Tindermoord van Sébas Diekstra vertelt het verhaal van een fatale relatie die begon met een swipe naar rechts. Het gaat ook over femicide.
Een fenomeen dat steeds meer in de belangstelling staat. De toename van het fenomeen is misschien te verklaren doordat het vroeger met de toch wat romantische omschrijving ‘crime passionel‘ werd aangeduid. Het heeft misschien ook te maken met de toename in Nederland van lieden voor wie eerwraak niet iets heel exotisch is. Maar voor de duidelijkheid: ook Hollandse kaaskoppen schromen niet om hun geliefde gruwelijk om het leven te brengen.
De Tindermoord van Sébas Diekstra gaat over een Nederlandse jongen uit Leek: Thomas R die geobsedeerd was door Mieke Oord, een Amerikaanse studente die in Leeuwarden studeerde met wie hij via Tinder in contact was gekomen. Hij vond dat ze een relatie hadden, zij stond er iets luchtiger in. En dat kon hij niet verkroppen. Dat leidde ertoe dat hij haar met een groot aantal messteken vermoordde.
Het is een griezelig gewoon fenomeen. In 2013 werd een dorp verderop een meisje met een groot aantal messteken om het leven gebracht door haar vriendje die het niet verkroppen kon dat ze de verkering had uitgemaakt.
De vraag dringt zich op: wat is er aan de hand met die jonge jongens die het niet kunnen verkroppen dat een vrouw verder wil zonder hem? Vaak wordt de vrouwenhaatkaart getrokken. Het zou ook kunnen, misschien, dat de krenking van de afwijzing zo enorm is dat de jongens naar een mes of ander moordwapen grijpen.
Deskundigen mogen de code kraken: beide moordenaars (die uit Leek en die een dorp verderop) kregen tbs en worden doodgegooid met allerlei therapie in de hoop dat ze ooit nog veilig los kunnen, zonder dat ze weer een graai in de bestekla doen als ze een keer worden afgewezen. Succes daarmee… Maar ik dwaal af.
Sébas Diekstra was in de zaak rond de moord op Mieke de (slachtoffer)advocaat. De Tindermoord van Sébas Diekstra gaat diep in op deze zaak. Hij legt uit: Hoe kon Thomas zich binnen korte tijd ontwikkelen tot een koelbloedige killer? Waarom moest Mieke dood? Maar ook: waarom heeft Diekstra het allemaal al eens eerder gezien? Een verhaal van een verontrustende trend: femicide.