Suikerbastaard is de nieuwe roman van Jaap Scholten. Een boek van Jaap Scholten is sinds zijn debuut altijd een feest. Opnieuw stelt hij niet teleur met dit epos over Twentse jongens in Ethiopië.
In Suikerbastaard is Frederik Spengler de verteller. Deze Spengler kennen we uit eerdere boeken van Jaap Scholten, zoals bijvoorbeeld de Wet van Spengler. Veelzeggend citaat uit dit boek: ‘Alle mannelijke sterfgevallen die ik in de familie had meegemaakt waren gewelddadig, dat wil zeggen ongelukken of suïcides. Doodgaan was iets wat je deed, niet iets wat je overkwam’.
Hier is een man aan het woord die in een traditie staat. Hij refereert aan ‘de familie’ en aan wat hoort binnen die familie. Typisch Jaap Scholten die vanaf zijn debuut Tachtig bezig is met zijn (gegoede) familie die fortuin maakte in de Twentse textiel. Zijn moeder is een telg uit de Stork-familie – en dit bedrijf speelt een rol in Suikerbastaard.
Het oeuvre van Scholten ademt ambivalentie ten aanzien van zijn afkomst. Aan de ene kant is het glashelder dat hij er veel aan heeft te danken, aan de andere kant heeft hij zo zijn reserves en bedenkingen bij de tradities, de gewoonte en het privilege dat hem vanzelfsprekend aankleeft. Voelt u ‘m al? Jaap Scholten is dé schrijver van deze tijd. Want wat Scholten het hoofd moet bieden binnen zijn eigen familiegeschiedenis, moet onze maatschappij het hoofd bieden binnen onze vaderlandse geschiedenis.
Wij hebben het goed in Nederland, maar dat is voor een belangrijk deel te danken aan de vuile handen die we in het verleden hebben gemaakt. Wat nu? Moeten we beelden zeehelden (vaak slavendrijvers) omvertrekken? Grachtenpanden (gebouwd op de baten van leeggeroofde koloniën) afbranden? Zoutzuur tegen de Nachtwacht?
Jaap Scholten is gelukkig een heel eind intelligenter dan de overemotionele roeptoeters aan beide zijden van het dezer dagen woedende dispuut over racisme. Hij schrijft een weergaloze roman, gebaseerd op feiten, over een stoutmoedige onderneming in het Ethiopië van Keizer Haile Selassie. Twentse jongens, in dienst van een machinefabriek trokken naar het hete land om er suikerfabrieken te bouwen. Ze leefden er als prinsen, compleet met bediendes, auto’s en prachtige vrouwen. Ze hadden een contract voor drie jaar. Daarna moesten ze terug naar Gerda in Groesbeek. Maar een van de jongens blijft…
In Suikerbastaard vervlecht Scholten de verhalen van drie levens. Beginnend in de jaren 50 van de vorige eeuw, uitlopend naar hier en nu. Het is een romantische roadtrip, een persoonlijk verhaal dat de verbinding aangaat met de grote geschiedenis van de Nederlandse handel en industrie en dat gaat over liefde, familie en vuile handen.
BEKIJK ALLE BOEKEN VAN JAAP SCHOLTEN.
KOOP HIER JE ANDERE BOEKEN, TUINGEREEDSCHAP, VADERDAGCADEAUS EN KOOKGEREI EN STEUN LEESBEEST.