Komijnsplitsers van Marieke Lucas Rijneveld is een dichtbundel die niet mag ontbreken in je boekenkast. Ook als je geen doorgewinterde poëzielezer bent, wil je deze bundel niet missen.
Marieke Lucas Rijneveld is namelijk een regelrecht fenomeen in de Nederlandse letteren. Haar eerste dichtbundel, Kalfsvlies, werd meteen al een paar keer herdrukt en won de C. Buddinghprijs, dat is de prijs voor het beste poëziedebuut. Dat was in 2015. Sindsdien is er heel veel gebeurd. Ze bleek niet alleen een poëzietalent, ze schreef ook zeer bijzondere romans. Haar debuutroman De avond is ongemak verscheen in 2018 en viel ook meteen in de prijzen. De vertaling won zelfs de Booker Prize. Dat is nog nooit gebeurd met een Nederlandse roman. ,,Ik ben zo trots als een koe met zeven uiers”, zei de op een melkveebedrijf opgegroeide schrijfster die het prijzengeld van 50.000 euro deelde met de vertaler.
De avond is ongemak is even schitterend als beklemmend. In dit boek beschrijft hoofdfiguur Jas de stille ontreddering in het gezin nadat een van de broers omkomt. Ook in Mijn lieve gunsteling is het boerenbedrijf het decor. Van een broeierige liefdesgeschiedenis tussen een veearts en een boerendochter.
Haar tweede roman, Mijn lieve gunsteling, speelt in dat boerenmilieu. Intussen publiceerde nog een dichtbundel, Fantoommerrie. Literair tijdschrift De Gids publiceerde twee gedichten van Rijneveld. Lees ze en verwonder je over het compleet eigenzinnige taaluniversum dat ontspruit aan het compleet originele brein van Marieke Lucas Rijneveld.
In acht afdelingen onderzoekt Rijneveld wat het betekent om te wonen: in een huis, in jezelf en in verhoudingen tot anderen. Wie of wat heb je nodig om een compleet mens te zijn? In een van de gedichten wordt verhaald over het verlangen één ruimte te zijn, iemand zoekt ‘een brandtrap uit deze dag’, trekt ‘in plaats van een grijs vest een jongen aan’.
In een taal die naar adem hapt en het zweet van het voorhoofd veegt, staat Komijnsplitsers van Marieke Lucas Rijneveld als een huis, belooft de uitgever.