Ruud Bouwman is een bijzondere schrijver. Hij heeft van het reanimeren van amechtige bedrijven zijn specialiteit gemaakt. Tot 2000 was hij partner bij PwC, hij begeleidde tientallen bedrijven die in zwaar weer verkeerden.
Als zo’n man in de herfst van zijn carrière besluit om eens wat dingen op te gaan schrijven dan kun je er van op aan dat er een goed verhaal komt. Zijn eerste boek verscheen in 2014. Ondernemingen in zwaar weer. In dit boek beschrijft hij de stormen waarin grote Nederlandse ondernemingen terechtkwamen. Geloof me: dat is smullen. Niet alleen omdat Ruud Bouwman het met vaardige pen opschrijft, maar ook omdat de redenen dat grote ondernemingen in de knoei raken zo kleurrijk zijn. In dit boek lees je ongelooflijke, waargebeurde verhalen over opgeblazen ego’s, over regelrechte fraude, over de blindheid voor veranderingen, ijdelheid en over toezicht dat de naam toezicht niet mag dragen.
De meeste crisismanagers zouden het bij een boek gelaten hebben. Maar ja, één boek is geen boek, moet Bouwman gedacht hebben. Deze week verscheen een tweede boek van zijn hand. Een lijvig werk van meer dan 300 pagina’s, fraai geïllustreerd en een titel die er mag wezen:
Op de schouders van grote en kleine reuzen. Met als ondertitel Nederlandse ondernemers tegen de achtergrond van vier eeuwen vaderlandse geschiedenis. Het gaat over Nederlandse bedrijven van de zeventiende tot en met de twintigste eeuw. Bouwman beschrijft hoe de ondernemingen tot bloei kwamen en hoe ze vaak ook door de tijd werden ingehaald. Van de voc tot booking.com, Bouwman vertelt de geschiedenis van deze bedrijven met smaak en kunde.
Het boek wemelt van de smakelijke details en menselijke verhalen maar biedt tegelijkertijd een mooie analyse van vier eeuwen Hollandse zakendoen. Je hoeft niet overdreven veel van geschiedenis of bedrijfskunde te weten om van dit boek te genieten. Integendeel: juist voor de leek biedt dit boek uitzichten op andere tijden en inzicht in hoe bedrijven functioneren. Het bijzondere aan dit boek is vooral dat Ruud Bouwman naar de geschiedenis van deze bedrijven kijkt met de blik van een 21-ste-eeuwse bedrijfskundige en zijn bevindingen vervolgens met de pen van de liefhebber noteert. Dat maakt dit boek uniek.